Friday, July 27, 2007

Colòmbia XIII: Bon profit

En molts dels escrits us he parlat del menjar de passada i no tan de passada perquè ja sabeu que a mi m'agrada menjar bé i que endrapo molt (aquí diuen "ser de buena muela"), doncs bé, avui us parlaré de molts dels plats típics que ja he provat... Però tranquils, aquest mail tindrà continuació (com les nissagues de les sèries televisives) perquè per bé que sempre em queixo de les calories no m'estaré de tastar tot allò nou, com el tamal que és un esmorzar que se serveix amb xocolata, banano, arròs, carn... tot embolicat amb fulles de banano (que és com anomenen el plàtan. Bé, de moment em quedo amb el de Canàriestot i que aquí no mengen allò que rebem nosaltres com a bananes). Particularment parlaré de coses elaborades avui i en properes entregues, de "jugos" (que no suc) i fruites(quan m'hagi après el reguitzell de noms diferents i estranys).



El plat títpic bogotenc (es dirà així el gentilici? qui sap...) és l'Ajiaco (foto) una mena d'escudella que la fan amb pollastre i que serveixen en forma de sopa amb arròs, tres tipus de "papa", el pollastre trinxadet i una "mazorca" de blat de moro sencera. A més, l'acompanyen d'alvocat (és realment deliciós aquí... La veritat és que veure els fruits tropicals penjats dels arbres com aquest cap de setmana se'm fa estrany), crema de llet i tàperes. N'he menjat a casa i a un restaurant molt bo que es diu Casa Vieja.



Ara ja passem a l'apartat de pecats i dic pecats perquè no són pròpiament un àpat sinó que són d'aquelles coses per fer passar la gana però que passen sense ganai jo sovint els tasto a l'hora d'esmorzar:

Achiras (la foto que és com em paren la taula per esmorzar). Les achiras són les galetes que veieu. El formatge és per la xocolata! Sï, com ho sentiu! sucadet!




Leche asada (no confondre amb la "leche frita", típica de Santander, que fan de maravella a ca la Carmen). Sembla un flam de mató.




Pandebono (sí, s'escriu junt) o Pan de yuca que l'acompanyan d'una malteada (batut) d'avena o majiaco d'arròs)



Huevos pericos (un esmorzar amb ous amb pebrot, ceba...)


Arequipe o manjar blanco (és el dulce de leche argentí. Es diu manjarblanco a la zona de Cali que és una ciutat colombiana que us deu sonar pel càrtel)
Sobrebarriga (cansalada cuinada de mil maneres)

Almojábana (un panet de blat de moro amb formatge. De fet tot és farina de blat de moro amb alguna variació... però us asseguro que és per llepar-se els dits).


Arepa (a l'enllaç surt amb formatge però també en fan de soles per acompanyar qualsevol àpat)


Ah! I molt important: el pa amb tomàquet amb fuet! És que els hi he fet per la meva família colombiana i els ha semblat excel·lent! Això sí em suc... El vi català els el presento en una altra ocasió que aquí en prenen xilè o argentí no saben el que és bo.









Us he fet dentetes? :-P

1 comment:

Maiol Sanaüja i Soler-Rossell said...

Carai, carai... quina gana! Com a siberita rodamón, m'agrada tastar de tot. Tu ets igual, però vigila i no mengis amb els ulls ;)!

Bon profit!

Un petó