Friday, March 21, 2008

Àpats tradicionals d'aquestes dates

M’encanten les tradicions populars (una excentricitat com qualsevol altra) que sovint van associades a certs àpats. A casa sempre les hem preservat les tradicions, en gran mesura perquè convivim plegades generacions diverses, perquè en els pobles hi ha costums que perduren i perquè jo hi insisteixo ara que la meva besàvia, la iaia Lola ja no hi és. La Quaresma, que s’enceta el dimecres de cendra amb la creu al front (“pols ets i en pols et convertiràs”) i l’enterrament de la sardina, toca la seva fi. Aquella vella geperuda amb set potes i una penca de bacallà a la mà ja va ben coixa. A perdut les set cames que tenia després de la disbauxa de Carnestoltes, que comença el dijous gras amb la coca de llardons, la truita i la botifarra d’ous.

La Quaresma té base religiosa òbviament, però ha passat a formar part de la cultura i jo la reivindico com a tal. Simbolitza època d’abstinència i contenció. El dejuni havia estat molt dur, però ara no en resta més que la prohibició de menjar carn els divendres. Ara som indiferents entre els àpats de carn o peix, però abans quan la vianda era escassa, era un sacrifici prescindir d’un bon tall de cansalada o d’un tros de botifarra, els quals eren complements calòrics indispensables de la calderada de mongetes del ganxet (les “seques” del Vallès) o de cigrons per afrontar els darrers dies d’hivern i els primers de la fresca primavera.

Buscant informació per Internet, he esbrinat que els meus estimats bunyols de Quaresma no eren per Quaresma inicialment, doncs no es consideraven prou austers, sinó que eren les postres per Carnestoltes. Ara, però, se’n fan els dimecres i divendres de Quaresma. A casa en fem de vent. A l’Empordà són sovint com rosquilles amb un regust a anís. Les altres variants són menys autèntiques.

Entre els dies de Quaresma, sempre s’ensopega el dia de Sant Josep. Aquest dia, per qui no ho sàpiga, és típic a Catalunya, menjar crema.

El divendres sant, avui, a moltes llars catalanes es menja bacallà amb panses i pinyons (a casa, hi afegeixen ou dur per si no és prou enfarfegat). Ara el bacallà és un menjar de ric com diu la meva iaia, però abans, es veu, que era ben barat. S’ha encarit com gairebé tot el què venen a les pesques salades que ha passat a ser delicatessen.

I finalment, la mona de Pasqua que regala el padrí al fillol. El símbol de que la penitència associada a la Quaresma s’ha acabat. Diria, si no vaig errada, que és tradició només als Països Catalans (no ho sé si a Ses Illes se celebra...). En principi era un pa de pessic o coca amb ou dur, però la xocolata l’ha conquerit. Les actuals figures increïbles (crec que d’influència d’altres indrets com Alemanya on hi ha conillets de xocolata) a sobre de pastissos de confitura amb pollets i ninots de goma han pres el lloc a la coca en forma de tortell amb ous al voltant.


Ah! se m'oblidava la tradició de les Caramelles. A cada indret és diferent però a Santa Eulàlia els nens recorren el poble des de les 8 del matí de dilluns de Pasqua fent parada a cada veïnat a fer la cantada per guanyar alguns dinerets i ser obsequiatss amb galetes, refrescs... Es veu que a cada poble tenen lletres diferents. Al meu es canten els Goigs a la Verge. Ja no els recordo massa bé i no els he trobat a la xarxa... Diuen alguna cosa semblant a: El primer (o un altre ordinal) sou Verge Santa, flor del verger celestial, vostra dignitat és tanta, que el món nostre traspasseu...

4 comments:

Anonymous said...

Vanessa,

Jo fins i tot havia arribat a creure que si l'endemà del dijous llarder no menjava carn de tot el dia era per superar l'empatx de botifarra d'ou, coca de llardons, bull de la llengua, llangonissa i tastet sec del dia dijous...

Ara potser sembla que això ja no es porta, però fer magre els divendres durant la quaresma no és res més que una depuració del cos, més enllà de l'exercici de la catòlica-apostòlica-romana...i ja ho deien els romans oi que mens sana in corpore sano!

El cas és que els divendres de peix que en dic jo, es compensen amb uns bunyols fantàstics de postres!

Avui, és clar, per dinar hi havia bacallà amb ou dur i panses, moltes penses i per postres tortell amb massapà.

Dilluns hi haurà mona, una mena de tortada forrada de melmelada i fruites confitades, coronada per algun ou de xocolata i unes flors de pa d'àngel boníssimes.

El ninotet de plàstic fa temps que va desaparèixer però encara guardo els Bobobobs que hi havien anat a cavall a principis dels 90...

Vanessa Casado said...

Anna E.! Teu havia de ser el missatge! Ningú com tu per er nostrada! Ja veig que al cor del Berguedà no es perden les tradicions!

A mi, de petita, no m'agradaven gaire les coses dolces però la mona sempre me la regalaven i així vaig començar la meva col·lecció de ninotets de goma! Ara són a una capsa, però deuen rondar els cent!

Un petó reina!

Joan Safont said...

Ep, a casa fem bunyols amb figa a dins, una recepte que passa de generació en generació (els feia la meva besàvia, el meu avi en va fer i ara els fa el pare) originària de Borriana, Castelló, d'on prové part de la meva família. Curiositat de casa meva, ben dolça per cert!

Per cert Anna E. vaig llegir el teu comentari al meu bloc, perdona però vaig oblidar-me de respondre't. A veure si passes més sovint i em comentes de nou, prometo respondre!

Vanessa CP said...

WoW, Joan! Quina salivera que em fan aquestes petites bombes farcides de figa seca! No tinc cap dubte que preservaràs la tradició!

Aprofito per fer-te propaganda del bloc de l'Anna E. www.estardivolploure.blogspot.com, engrescant!

Recorda que tinc un sopar pendent amb tu, l'incapacitat del qual sóc tutora...!

Una abraçada,

V.

P.S. Espero la teva valoració de tot plegat...